Ny värld av spelupplevelser med AI

Linus Ström, Joel Jonasson, Patrik Knutsson, Rickard Jäger från Blast Bit vid ett bord i sol.

Umeå-företaget Blast Bit tar sig an den största utmaningen inom gaming utvecklingstiden. Företagets nya story engine bygger på maskininlärning och AI som designar och genererar nya världar och händelser automatiskt, helt utifrån vad spelaren gör i realtid.
Resultatet blir en mer unik och dynamisk spelupplevelse som kan revolutionera spelindustrin globalt, säger Joel Jonasson, Blast Bit.

När man utvecklar ett spel behöver man i allmänhet koda varje ny level och händelse, även när man ger sken av att spelaren gör fria val. I verkligheten styr spelet spelaren i en förutbestämd riktning. Att skapa en mängd realistiska valmöjligheter skulle vara för tidskrävande och resultera i orimliga utvecklingskostnader.

Revolutionera spelindustrin

Umeå-företaget Blast Bit utvecklar nu en ny story engine som med hjälp av maskininlärning och AI automatiskt designar och genererar nya världar och händelser utifrån val spelaren gör. Om det här sättet att bygga spel på visar sig fungera kan metoden komma att revolutionera spelindustrin globalt.

– Spelare har mer eller mindre vant sig vid att vissa saker inte finns i spel. Om du t ex interagerar med ”datorstyrda” karaktärer säger de ofta samma mening om och om igen som en form av digital statist. Vi hoppas kunna ge även dessa statister djup och historia, och göra det möjligt för dem att interagera med spelaren som om interaktionen vore skriptad, säger Joel Jonasson.

– Just nu utvecklar vi en MVP och under hösten går vi in i en verifierings- och valideringsfas och utvärdering av viktiga KPI-er. Målet är att kunna släppa en första version av produkten vid årsskiftet, säger Patrik Knutsson.

Önskar fler perspektiv

Förutom spelindustrin verkar det även finnas många tänkbara tillämpningar inom simulation och utbildning. Universitetet är därför en viktig miljö att docka an till.
– Det är ett nytt område så vi ska undersöka kompetenser och möjligheter till samarbeten inom universitetet för att knyta till oss forskning och ingenjörskonst som kan hjälpa oss. Vi har stor erfarenhet att utveckla spel på det mer traditionella sättet, men det här är något helt nytt. Ju fler perspektiv vi får på det här desto bättre, säger Patrik Knutsson.

Om Blast Bit

Blast Bit grundades av spelutvecklingsveteranerna Patrik Knutsson, tidigare VD hos Level Eight, och Joel Jonasson, tidigare producent och dataanalytiker hos Turborilla och COO hos Level Eight. Under våren antogs företaget till Uminova Innovations inkubator och både Patrik och Joel arbetar nu på heltid med sin nya satsning.
– Blast Bit är ett lyckat tillskott i inkubatorn. Det här teamet kan saker som kan vara berikande för andra som utvecklar spel, säger Fredrik Nyström, affärsutvecklare vid Uminova Innovation. Han är ansvarig för Game Hub Umeå, en satsning som drivs tillsammans med systerinkubatorn eXpression Umeå för att försäkra att Umeå har det som krävs för att vara konkurrenskraftig inom spelutveckling.

Läs gärna hela pressmeddelandet från Uminova Innovation här