Fler barn i rörelse med nytt mobilspel

Bilden är ett kollage och visar Richard Lindberg, VD på Exenxe samt bilder på spelen Pelle Svanslös och Oknytt.

Umeåföretaget Exenze Active AB utvecklar mobilspel som på ett enkelt och lekfullt sätt ska locka barn att röra sig mer i naturområden. Nu lanseras ”Pelles äventyr” i Uppsala, ett nytt spel som gör det möjligt att följa den kända katten Pelle Svanslös och hans vänner i stadsrummet genom olika uppdrag och aktiviteter.
 – Endast 2 av 10 barn uppnår rekommenderad mängd fysisk aktivitet. Vi vill skapa förutsättningar för att ändra på det, Richard Lindberg, VD på Exenze Active AB.

I höstas lanserades Exenze Actives första digitala spel ”Oknytt – Jakten på amuletten” som motiverar till pulshöjande fysisk aktivitet och ökat nyttjande av oanvänd utemiljö. Spelet har använts framgångsrikt på olika spelbanor i Östersund och Åre och ett flertal campingar runt om i landet.

Nu lanseras ett andra spel, ”Pelles äventyr” i Uppsala. Genom medhavd mobiltelefon deltar du i spelet som på ett enkelt och lekfullt motiverar barn att röra sig samtidigt som de lär känna Pelle och hans vänner. Spelaren får uppdrag som innebär att förflytta sig fysiskt på platsen och lämpar sig till både yngre och större barn.

– Endast 2 av 10 barn uppnår rekommenderad mängd fysisk aktivitet, det är en stor samhällsutmaning. Våra spel bidrar till en kombination av lek, fysisk aktivitet och lärande bland barn och unga. Vi ser stora möjligheter med denna plattform då den är fullt anpassningsbar för olika varumärken, geografiska områden och sammanhang säger Richard Lindberg, VD på Exenze Active AB.

Internationell potential

Exenze Active, dotterbolaget till Umeåföretaget Thnx Innovation, utvecklar och licensierar digitala upplevelser, äventyr och aktiviteter till kommuner, organisationer och företag. Tekniken baserar sig på den digitala spelplattformen ”Run & Find” där man använder sig av förstärkt verklighet, geolocation och/eller internet of things för att ansluta till den fysiska miljön och är mätbar, för att kunna göra en uppföljning på aktiviteterna.

 – Båda spelen har potential för en internationell lansering. Det finns ett tydligt aktivitetsfokus som kan användas ur ett folkhälsoperspektiv likväl som en rolig aktivitet som stärker attraktionskraften i ett område, säger Richard Lindberg.

Företaget fokuserar på att förtydliga värdeerbjudandet till kunder så som kommuner, skolor och campingar samt förenkla onboarding av nya kunder. Framåt så berättar Richard Lindberg att de har något potentiellt stort på gång – håll utkik!

Lokala samarbetspartners

Det nya spelet lanseras i Uppsala men har utvecklats av lokala aktörer från Umeå. Den nyskrivna musiken är gjord av Morningdew Media, Gamefication och voiceover gjord av Jan Bidner och illustrationer gjorda av Josefine Egerszegi. Utvecklingen är gjord av Thnx Innovation AB som allt som allt ger spelet en hög lokal anknytning och ett gott samarbete.

Spelplattformen Run & Find

Spelplattformen ”Run & Find” togs fram inom ett forskningsprojektprojekt där man tittade på hur man kan använda IoT för att främja folkhälsa. Run & Find är en digital spelplattform som sedan köptes upp av Exenze Active AB ör marknadslansering, vidareutveckling och förvaltning. Exenze Active AB utvecklar och licensierar digitala upplevelser, äventyr och aktiviteter till kommuner och företag.