Virtuella robotar tävlar i robottävling
- november 25, 2020
- Evenemang
- Mikael Hansson
![I år sker kvalet i teknisk fysiks robottävling i en virtuell miljö där MIT-Place i MIT-huset byggts upp. BildTeknisk fysik](https://digitalimpactnorth.se/wp-content/uploads/2020/11/VirtuellRobotTavling-1024x576.jpg)
Den årliga robottävlingen på Umeå universitet är en stojig, spännande och superhäftig tävling med nyskapande robotar. Nytt för i år är att kvalet körs med virtuella robotar, en särskild utmaning för deltagande lag.
Robottävlingen är helt gratis att delta i och öppen för alla som vill vara med. Årets kvaltävling utförs detta år helt och hållet i virtuell miljö via företaget Algoryx fysikmotor AGX Dynamics.
Robottävlingen är ett evenemang som arrangeras av engagerade studenter vid civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik vid Umeå universitet. De lag som anmält sig tävlar för att bli krönt till robottävlingens vinnare för det innevarande året. De anmälda lagen tävlar först i en kvaltävling, där de i år bygger sin robot helt och hållet i en virtuell miljö. Den virtuella miljön består av en replika av den interaktiva fokusmiljön MIT-place i MIT-huset, och är uppbyggd av Felix Djuphammar och Johan Jonsson i Algoryx fysikmotor AGX Dynamics.
Lagen bygger sedan en fysisk robot för att lösa ett flertal uppdrag i skarpt läge under Robottävlingens final som preliminärt hålls fysiskt på plats på vårkanten. Det är helt gratis att delta – alla lag blir erbjudna handledning, blir tilldelade elektronikkomponenter och får tillgång till Teknisk fysiks 3D-labb Innovatorium.
Anmälan görs senast den 4 december. Man kan antingen anmäla ett färdigt lag eller anmäla sig singeltävlande. Singeltävlande matchas sedan ihop med andra för att skapa ett mixat lag.