Once Upon siktar internationellt med ny investering

Once Upon tar in ny investering för internationell expansion. Foto: Once Upon.

Ny stor investering i Skellefteåföretaget Once Upon vars app hjälper användare att skapa fotoböcker av sina bilder i mobilen.

Verdane, en av Nordeuropas främsta investerare i tillväxtbolag, investerar i Skellefteåbolaget Once Upon, bolaget bakom en app för fotoböcker som designas och beställs från mobilen.

Once Upon finns idag i västra Europa, Australien och på Nya Zeeland. Bolaget kommer dra nytta av Verdanes investeringserfarenhet inom e-handel och digitala konsumenttjänster i sin internationella expansion och produktutveckling. Once Upons omsättning uppgick 2020 till 75 miljoner kronor, med runt två miljoner nedladdningar av appen sedan lanseringen 2017.

– Många människor känner sig överväldigade av antalet bilder i telefonen och vill hitta ett sätt att minnas särskilda stunder och upplevelser. Vi erbjuder ett enkelt sätt att skapa stilsäkra fotoböcker under korta pauser i vardagen eller på resande fot, vilket har gjort Once Upon väldigt populärt, säger Lina Andersson, vd på Once Upon.

Once Upon grundades efter att Lina insåg att hon helt saknade tryckta fotominnen av sin dotter Sally, och kände att användarupplevelsen av dåvarande fotoboksalternativ var onödigt komplicerad och för tidskrävande för en trebarnsmamma. Tillsammans med medgrundarna Johan Schiller och ett annant företag med bas i Skellefteå, digitala designbyrån North Kingdom, bestämde sig Lina för att skapa världens främsta varumärke för minnen.

Snabbväxande varumärke

– Vi är väldigt glada att få välkomna Once Upon in i Verdanefamiljen. Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar. Vi är minst lika imponerade av teamet, som drivs av att skapa en sömlös användarupplevelse med en tydligt skandinavisk utgångspunkt. Once Upon är precis det sorts bolag vi på Verdane tycker om att investera i, och vi ser fram emot att stötta teamet i takt med att de expanderar till nya marknader, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Once Upon har sitt huvudkontor i Skellefteå och har i dagsläget 25 anställda, en siffra bolaget förväntar sig att dubblera under det kommande året. Bolaget är stolt över sitt norrländska ursprung och är fast beslutet att göra Once Upon till en av regionens bästa arbetsplatser.

Innovation och medskapande

– Once Upon har skapat en stark kultur präglad av innovation och medskapande som verkligen sticker ut. Det är inspirerande att se hur varje medarbetare äger beslutsmandat och hur varje del av bolaget utvecklar och gör innovationer inom sitt ansvarsområde. Det har varit en glädje att se det här passionerade teamet utvecklas, och vi ser fram emot att nu ta nästa stora steg tillsammans, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures, som gick in i Once Upon 2019 och som nyinvesterade i bolaget samtidigt som Verdane.