Nya kunder väntar över hela världen för Algoryx

Till vänster en skärmdump ur Algoryx demonstrationsvideo av AGXUnity. Till höger grundarna av företaget, Martin Servin, Claude Lacoursière, Anders Backman och Kenneth Bodin.

AI-styrda simuleringar för robotar, fartyg och tunga fordon har gjort att Umeåföretaget Algoryx når ut i världen. När företagets populära produkt AGX Dynamics nu kopplas till spelutvecklingsplattformen Unity3D kan ännu fler kundgrupper nås.

Algoryx har genom åren fått flera utmärkelser. Företaget har bland annat listats på Svenska Institutets topp 20-lista, det har rankats som ett av Sveriges mest lovande unga teknikföretag och av tidskriften Red Herring som ett av Europas mest innovativa företag.

Storsäljaren bland produkter är AGX Dynamics som är en multifunktionell fysikmotor för simulatorer i industriella tillämpningar. I en ny uppdatering kan nu produkten också integreras med spelutvecklingsplattformen Unity3D, en av världens mest populära spelmotorer som används för produktion av videospel samt interaktiva simuleringar och visualiseringar.

”24 miljoner utvecklare får tillgång till riktig fysik.”

– Vi integrerar AGX Dynamics i Unity3D vilket betyder att 24 miljoner utvecklare som använder Unity får tillgång till riktig fysik, det vill säga hög precision och hög stabilitet med realtidsprestanda, samt möjlighet att simulera fysik mellan flera kroppar, fordonsdynamik, hydrodynamik, hydraulik, dynamisk terräng och mycket annat, förklarar Kenneth Bodin.

– Alla våra simuleringar bygger på publicerade vetenskapliga metoder och har testats av ett stort antal industrikunder över tretton års tid. De stämmer alltså väl överens med verkligheten och har hög grad av ”sim2real”, som är ett etablerat och viktigt begrepp i vår bransch. Det betyder att de kan användas för ingenjörsmässiga simuleringar för att testa och optimera funktioner för komplexa maskiner och deras styrsystem, säger Kenneth Bodin.

Unity är för många framför allt känt som en spelmotor men med AGX Dynamics ökar de tekniska tillämpningarna av plattformen, något som innebär att Algoryx ingenjörskunder nu kan använda Unity3D för robotik och simulering av exempelvis fartyg och tunga fordon. I filmen nedan visas ett exempel med skördare som i skogsterräng lyfter timmerstockar upp på vagnen.

– Vi har i alla år trott att tekniska simuleringar kommer att återanvändas även för spel och den trenden tror vi fortsatt på, så kanske blir det även datorspel så småningom, speciellt för att få in AI-kontrollerade maskiner i spelen. Simuleringarna gör det möjligt att träna AI-system som med maskininlärning gör maskinerna autonoma.

Kenneth Bodin pekar på tre huvudområden som kommer att ha nytta av kopplingen mellan AGX Dynamics och Unity3D.

Virtual reality simulatorer. Till exempel för operatörsträning, marknadsföring, användarstudier, användardesign och även för telekontroll av maskiner.
Tekniska simuleringar. För design, utveckling, konstruktion, optimering, felminimering, prototyputveckling mm. Även för så kallade virtuella tvillingar.
Autonoma maskiner. Både med artificiell intelligens och maskininlärning men också med klassiska styrsystem som även de blir allt smartare.

AGX Dynamics har varit en teknikprodukt som krävt hög kompetens hos användarna. Men med kopplingen till Unity3D tar Algoryx ett stort kliv uppåt i näringskedjan.

– Nu kan vi ha större inflytande över hur våra teknologier används optimalt och det ger oss också en större marknad. Våra varumärken kommer att synas mera. Det betyder särskilt mycket för AI-marknaden där vi nu står en bra bit före alla andra när det gäller programvaruplattform för att utveckla autonoma maskiner, säger Kenneth Bodin.

Algoryx har också ett antal pågående uppdrag med stora industrikunder där företaget bidrar med att artificiell intelligens och maskininlärning används för att göra maskiner autonoma.

– Vi har en hel del nyheter att presentera kring det den närmaste tiden, lovar Kenneth Bodin.