Laddstolpe för elbilar tillgänglig för alla

Laddplatser för elfordon ska bli tillgängligt för alla.

Även den som sitter i rullstol ska kunna ladda elbilen. Studenter vid Designhögskolan i Umeå har tagit fram användarvänliga laddplatser för elbilar.

Tillgänglig laddning behöver varken bli dyrt eller vara långt borta. Det visade studenter vid Designhögskolan på Umeå universitet när de presenterade förslag på hur laddplatser för elbilar bör utformas för att bli mer användarvänliga.

– Resultatet från deras arbete ska fungera som goda exempel i den fortsatta dialogen med aktörer som bygger laddplatser, säger Johan Lagrelius, BioFuel Region, som är mycket nöjd med resultatet.

Ett stort problem med de publika laddare som byggs för elbilar är att de inte är tillgängliga för alla. Vid de flesta laddplatserna är det svårt för både korta personer och de som till exempel sitter i rullstol att ladda. Detta är något som måste förändras för att alla ska kunna ta sig fram längre sträckor med elbil.

”En ögonöppnare för hur våra laddare används.”

– Projektet har varit oerhört inspirerande för oss på ABB och en ögonöppnare där vi fått fler perspektiv på hur våra laddare används. Det har givit nya insikter som vi nu vill föra vidare i dialog med våra utvecklare, underleverantörer och kunder, säger Eva Kvist Östgren, affärsutvecklare vid ABB.

Användarnas behov i centrum

Fokus hos studenterna har varit användarnas behov. För att förstå hur laddplatserna behöver förbättras har de intervjuat användare med olika funktionshinder, exempelvis personer som sitter i rullstol eller har nedsatt handstyrka. Det har resulterat i designlösningar som till exempel förbättrad utformning av laddhandtag för bättre grepp, kabelns infästning och upphängning för minskad tyngd, och olika placeringar av displayen för att lösa utmaningen att kunna läsa informationen. Små förändringar som gör stor skillnad.

– Det här var studenternas första individuella projekt, och det är riktigt roligt att se hur de tagit till sig användarnas behov och funktionskrav i de koncept de tagit fram. Jag tror att tillgänglighetsperspektivet är något studenterna tar med sig från projektet som en viktig grundförutsättning i sitt framtida arbete som designer, säger Linda Bogren, kursansvarig på Designhögskolan, Umeå universitet

Om projektet

Projektet leds av BioFuel Region med hjälp av 15 förstaårsstudenter på Designhögskolan i Umeå för att undersöka hur laddplasterna kan utformas mer användarvänligt. Samarbetspartners i projektet är också funktionshinderföreningen DHR (delaktighet, handlingskraft, rörelsefrihet), laddoperatören Grön kontakt och ABB som är tillverkare av själva hårdvaran till snabbladdarna.

Designprojektet har genomförts inom ramen för Stolpe in för Stad och Land – Mellersta Norrland som delfinansieras av Europeiska regionalfonden, Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, HEMAB, Kramfors kommun, Sollefteå kommun och Biofuel Region.