Digitalt kösystem från Unline testas hos ICA Ålidhem
- mars 23, 2021
- Allmänt
- Mikael Hansson
Digitalt kösystem från startupbolaget Unline gör det möjligt att köa i mobilen och slippa trängsel. Smart i tider av distansering och e-handelsboom.
Stefan Karlsson och Everlyn Köberl i Umeåbaserade startupbolaget Unline utvecklar en ny digital lösning som gör det möjligt att köa i mobilen och uträtta andra ärenden medan du väntar på din tur. Duon antogs till inkubatorn Uminova Innovations Startupprogram våren 2019, och idag testas en första prototyp hos ICA Ålidhem i Umeå.
Lösningen hos ICA Ålidhem innebär att postutlämningens kunder kan se könummerskärmen och uppskattad väntetid i sina mobiler, och därför inte behöver trängas på ett och samma ställe medan de väntar. Perfekt i coronatider eftersom kunderna kan sprida ut sig. Det enda kunden behöver göra är att skanna en QR-kod eller slå in ”unline.eu” i sina telefoners webbläsare för att använda tjänsten utan kostnad.
– Vi är tacksamma för chansen att testa vår tjänst tillsammans med ICA Ålidhem. Det har varit otroligt spännande att se vår idé gå från tanke till verklighet. Som med all ny teknik så har det dykt upp överraskningar, men för det mesta har det flutit på bra för att vara vårt första test. Vi kan se att vår tjänst används av postkunderna, både genom observationer och trafiken till webbsidan där tjänsten finns, säger Stefan Karlsson.
Rätt i tiden
På ICA Ålidhem har man behövt göra många anpassningar till följd av pandemin. Trängsel ska minimeras, personalens arbetsmiljö säkras plus att den explosionsartade ökningen av e-handel ska hanteras. För butikschef Daniel Erström levererar Unlines lösning på flera behov.
– Jag känner att Unlines tjänst har ett tydligt värde då det ger postens kunder möjligheten att köa på säkert avstånd, vilket är helt i linje med ICA:s satsningar om att skapa tryggare miljö för våra kunder under rådande omständigheter. Det finns god potential bakom tjänsten och vi ser fram emot att se den utvecklas den kommande tiden, säger Erström.
Stora planer
Kortsiktigt vill teamet nu hitta kapital för att utveckla prototypen till en fullständig produkt med ytterligare funktioner.
– Vi vill göra affärer med våra första betalande kunder och etablera samarbeten med lokala företag. Långsiktigt vill vi sprida oss genom hela Sverige för att sedan fokusera på andra nordiska länder med liknande kösystem som i Sverige. Vi tror att vårt koncept har stort potential att förändra hur vi köar, säger Stefan Karlsson.
Unline utvecklar sin tjänst i samarbete med teknikföretaget Adopticum i Skellefteå genom det statligt finansierade RIO-projektet.