Dataspel för ett hållbart samhälle
- maj 12, 2020
- Allmänt
- Mikael Hansson
Ett dataspel som uppmuntrar spelarna att lösa miljöproblem är en av vinnarna i Venture Cups Regionfinal 2020.
Klimatkrisen är något som är på allas läppar idag, med BUMI hoppas Ingrid Fridesjö och Maya Umar på att bidra till ett mer hållbart samhälle med hjälp av underhållning. De kombinerar gamification med interaktiva funktioner som skapar miljömedvetenhet hos spelarna, något som resulterade i vinst av priset Impact Maker under Venture Cup Nords Regionfinal den 12 maj.
I teamet bakom BUMI finner vi Ingrid Fridesjö och Maya Umar som själva är erfarna ”gamers” och miljömedvetna människor. Att spel har en stor potential att användas som ett verktyg för att lära ut på ett både pedagogiskt och roligt sätt är något de länge förstått.
– Det planterade ett frö där vi började tänka på hur fantastiskt det skulle vara om vi kunde kombinera två av våra passioner – att utveckla ett roligt spel där barn och ungdomar runt om i världen kunde lära sig att ta hand om vår planet och starta en rörelse tillsammans, förklarar de båda.
Lösningen blev BUMI, ett dataspel som uppmuntrar spelarna att dela sina idéer, lösa miljöproblem och inspirera till nya innovationer. Syftet är att även uppmuntra spelarna till att göra förändringar även när de lämnar dataskärmen. Det kan vara något så enkelt som att uppmuntra sin familj till att börja källsortera. Med en växande spelindustri och ett ökat tryck från klimathoten, ser teamet på BUMI ljust på framtiden.
”Nu är tiden inne att investera i miljön.”
– Tajming är nyckeln för att lyckas och nu är tiden inne att investera i miljön, menar de.
Med stor potential att bidra till en hållbar utveckling och engagera en viktig målgrupp, utsågs BUMI under Regionfinalen 2020 i Venture Cup Nord till årets Impact Maker med en vinstsumma på 50 000 kronor och direktbiljett till Sverigefinalen.