Utländska ingenjörer snabbutbildas till Northvolt

Illustration över Northvolts kommande fabrik.

Rekryteringen till Northvolts nya batterifabrik i Skellefteå har startat. 39 utlandsfödda ingenjörer går nu en intensivutbildning. Mer än 3 000 personer ska anställas.

I Skellefteå bygger energiföretaget Northvolt just nu en batterifabrik som ska tillverka litiumjonbatterier till bland annat elbilar och lagring av energi. Bedömningen är att mer än 3 000 personer behöver anställas under de kommande fyra åren.

Snabbspår för utländska ingenjörer

Strax före jul startade en arbetsmarknadsutbildning i underhållsteknik som riktar sig till utrikes födda med en ingenjörsutbildning inom elektronik eller maskin. Arbetsmarknadsutbildningen ingår i ett så kallat snabbspår, som består av en kedja av insatser och syftar till att snabba på vägen till arbete för nyanlända och utrikes födda som har kompetens inom bristyrken, enligt ett pressmeddelande från Arbetsförmedlingen.

Raimundas Pilka från Litauen är en av 39 personer som deltar i den sex månader långa utbildningen.

– Jag har varit intresserad av och jobbat med energisparande på olika sätt ända sedan jag blev klar med mina universitetsstudier 2003. Det finns stor potential i den här branschen, säger Raimundas Pilka.

2018 blev han erbjuden jobb på ett byggföretag i Umeå och flyttade dit. Efter ett par år fick Raimundas Pilka upp ögonen för Northvolt.

– Det var en kollega som nämnde att de sökte personal. Så jag läste på, tyckte att företaget lät intressant och hittade den här utbildningen genom Arbetsförmedlingen i augusti förra året, säger han.

Samarbete kring rekrytering

Snabbspåret har tagits fram gemensamt av Northvolt, Luleå tekniska universitet och Arbetsförmedlingen. Det är en del av ett större samarbete kring rekrytering och kompetensförsörjning mellan Northvolt, Arbetsförmedlingen, Skellefteå kommun och Region Västerbotten. Sommaren 2019 genomfördes en informationsturné till 14 platser i landet för att berätta om företaget.

Batterifabriken ska vara fullt utbyggd 2025, men en del av produktionen planeras att komma igång redan under 2021. Produktionen i batterifabriken kommer att vara automatiserad. Därför är det löpande underhållsarbetet en viktig del, och snabbspåret ska bidra till att säkra den kompetensen. Undervisningen sker på distans, men några studiebesök i Skellefteå är inplanerade.