Umeå-startups får hjälp från New York

Så här såg det ut under bootcampens första session när startups från Umeå fick kontakt med mentorer i New York.

Startupbolag från Umeå ska få hjälp från New York för att lansera sig på den amerikanska marknaden.

Inkubatorn Uminova Innovation arbetar ambitiöst med att ge nya bolag bästa möjliga förutsättningar för att lyckas på en internationell marknad. Med avstamp i det har inkubatorn ingått ett samarbete med New York-baserade Hapday Group, en konsultbyrå som erbjuder operativa tjänster för att skala upp och lansera bolag på den amerikanska marknaden.

Under sex veckor ska de två bolagen Shimmercat och Smart Climate vara med i Hapday Groups digitala bootcamp med målet att ge entreprenörerna insikter och verktyg för tidig marknadsverifiering samt förståelse för den amerikanska försäljningskulturen som på ett väsentligt sätt skiljer sig från vår svenska.

”Vi vill alltid utmana våra bolag att tänka större.”

Affärsutvecklare Peter Bäckström driver samarbetet hos Uminova Innovation.

– Hapday Group har visat ett genuint intresse för de utmaningar våra startups har. De jobbar med flera av de ledande acceleratorerna i New York och har ett stort och robust nätverk som vi ska bygga vidare på. Vi vill alltid utmana våra bolag att tänka större och de flesta vi hjälper har potential att, nu eller i framtiden, kunna slå sig in på den amerikanska marknaden, säger Peter Bäckström.

– Vår plan var först att göra en aktivitet på plats i New York, men så kom coronaviruset och Hapday Group var snabba med att förslå en digital bootcamp med fokus på B2B-försäljning. Det såg vi som en ypperlig chans leva efter devisen ställa om och inte ställa in, fortsätter Peter Bäckström.

Inbjudan från New York

Robert Napoli, Hapday Group, berättar om den sex veckor långa boot camp som de bjuder in Shimmercat och Smart Climate från Umeå till.

50 mentorer hjälper bolagen

Totalt 13 bolag från olika delar av världen deltar, och inte mindre än 50 mentorer med kompetens och erfarenhet från amerikanskt affärsliv är knutna till programmet. Deltagarna ges läxor mellan träffarna och efter sex veckor ska de ha en första strategi för försäljning på den amerikanska marknaden. I tisdags skedde första digitala träffen.

Henrik Frienholt, medgrundare hos Shimmercat som utvecklat en webbaccelerator som gör på olika sätt optimerar e-handlares webbar, är taggad.

– I vårt bolag vill vi ställa om säljet från det mer traditionella till att använda hela den digitala marknadsföringslådan. Vi vill bygga en smart säljorganisation och i och med det passar det väldigt bra att lära sig mer om andra kulturella försäljningspreferenser och försäljningskulturer. Vi har en produkt som komprimerar bilder utan att kompromissa med kvalitet som vi vill testa i USA, säger Henrik Frienholt.

Han hoppas att bootcampen ska generera mervärde även efter den sista träffen.

– Det är både roligt och inspirerande att lära känna de andra bolagen som också är med. Det här är ju en chans att bygga ett nätverk, att på lång sikt vara en del av ett community tillsammans med övriga deltagare men också alla mentorer.

Kulturella skillnader

Emma W Flodén är energiingenjör hos Smart Climate. Smart Climate har utvecklat ett klimatsmart sätt att värma upp och kyla ner parkerade flygplan, och teamet har redan gjort aktiviteter för att knyta kontakter i såväl Kanada som New York i jakt på samarbetspartners och kunder.

– Vi hoppas få hjälp med just det säljstrategiska och att utveckla vår säljprocess. Vi vill in på den amerikanska marknaden, få exponering där och för det behövs insikter om vad som krävs och hur det funkar. Det finns kulturella skillnader. Under första sessionen fick vi veta att en amerikan ogärna säger nej. Istället säger de ”det här låter intressant, mejla mig gärna mer info” för att slippa ett jobbigt avslut, fast vi här tolkar det förstås som något positivt, en tråd att följa upp. Vi är nog inte riktigt vana vid deras sätt, säger Emma W Flodén.