Rototilt satsar digitalt
- oktober 4, 2020
- Allmänt
- Mikael Hansson
Rototilt, tillverkare av tiltrotatorer till grävmaskiner, satsar på digitala lösningar. Säner kiver över internet och lanserar digitial produktguide tillsammans med Dizparc.
– Rototilt har skapat en virtuell arena som vi kallar Rototilt Live, säger Markus Olofsson, Försäljningschef Sverige, Rototilt Group AB.
Mässor och visningar är inställda samtidigt som Rototilt har flera intressanta nyheter. Då tar företaget saken i egna händer och sätter upp en virtuell mässa med namnet Rototilt Live.
Digital produktguide
Dizparc har utvecklat webblösningar åt Rototilt sedan 2017 och har nyligen lanserat en lättillgänglig och informativ produktguide som hjälper kunden att hitta rätt produkter.
Att lyckas med sin försäljning av väldigt nischade produkter med en stor mängd varianter kan vara en utmaning. Genom Rototilts satsning på en interaktiv produktguide har företaget förenklat försäljningsprocessen för sina kunder.
Rototilt, med bas i Vindeln i norra Sverige, har idag över 200 medarbetare och världen som arbetsfält. De är världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillbehör till grävmaskiner och grävlastare. Den internationella marknaden ställer mycket höga krav på flexibilitet och effektivitet på sina grävmaskiner, något som Rototilt tagit fast på med sin senaste digitala satsning.
Dizparc har utvecklat webblösningar åt Rototilt sedan 2017 och har nyligen lanserat en lättillgänglig och informativ produktguide som hjälper kunden att hitta rätt produkter. Med en tydlig guide, som minskar risken för felbeställningar, förenklas kunden process väsentligt. Lösningen sparar också tid för Rototilts återförsäljare som genom produktguiden automatiskt får upp rätt produkter till rätt grävmaskin
– Produktguiden hjälper oss att få in offertförfrågningar via webben trots en komplex försäljningsprocess. Det gör bland annat att vi kan fånga in potentiellt nya kunder och snabbt offerera rätt utrustning eller guida till rätt återförsäljare. Dizparc har hjälpt oss mycket bra hela vägen från att utreda kundresan, skissa på lösningsförslag till att leverera den färdiga produktguiden, säger Fredrik Berggren Marknadskoordinator på Rototilt Group.
Innan utvecklingen drog igång testades lösningen hos kunder från olika delar av Europa. Responsen från testpersonerna har varit positiv, både bland slutkunderna och återförsäljarna. En slutkund som nyligen hade köpt sin första tiltrotator ansåg att gränssnittet hade varit värdefullt för honom och såg sig kunna använda lösningen i framtiden. Majoriteten av återförsäljarna såg att en guide skulle hjälpa dem i dialogen med slutkunder och att snabbare förstå Rototilts produkter och utbud.
– Vi har skapat ett system som guidar målgruppen i köpprocessen och skapar förutsättningar för merförsäljning genom att förenkla och bära fram Rototilts hela produktutbud. Vi har fått väldigt positiv feedback från användarna och tror att lösningen kommer ge Rototilt det resultat de önskar. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med Rototilt, kommenterar Anna Nabb, Dizparc.