Mobilspel ska få barn att röra på sig

Oknytt - Jakten på amuletten

Mobilspelet Oknytt – Jakten på amuletten ska få fler barn och unga att röra på sig. Bakom lansering ligger bland annat Umeåföretaget Thnx och dess dotterbolag Exenze.

– Spelet Oknytt – Jakten på amuletten är en riktigt bra grund att stå på för en lansering internationellt. Vi har redan några intresserade kunder och en tydlig väg framåt mot internationell skalbarhet i produkten. Spelet har ett tydligt aktivitetsfokus och kan bidra till gott i samhället vilket är riktigt positivt. Nu fokuserar vi på att förtydliga värdeerbjudandet till kunder så som kommuner, skolor och campingar samt förenkla onboarding av nya kunder, säger Richard Lindberg, koncernchef på Thnx och vd på Exenze (tidigare Handla.io).

Spelet Oknytt – Jakten på amuletten kan användas ur ett folkhälsoperspektiv likväl som en rolig aktivitet som stärker attraktionskraften i ett område. Betaversionen har testats på olika spelbanor i Östersund och Åre.

– Spelet har en enorm potential eftersom det kan placeras på olika platser och i olika sammanhang och därför riktas till olika målgrupper. I Östersund har vi sett att banan som ligger i ett skolområde har fått flest användare vilket är väldigt roligt, säger Mia Wiktor Lunde, friluftslivsutvecklare i Östersunds kommun.

Spelplattformen som spelet bygger på heter Run and find och handlar om att på angiven tid samla digitala objekt i ett avgränsat område med hjälp av den egna mobiltelefonen. Spelet är fullt anpassningsbart för olika varumärken, geografiska områden och sammanhang. Licenserna kommer nu kunna tillgängliggöras för exempelvis kommuner, temaparker och campingar.

Run and find är framtaget i samarbete mellan projektparterna Forefront Consulting Group, Uppsala Universitet, RISE, Peak Region AB, Åre och Östersunds kommuner samt externa företag som exempelvis Designovate AB. Projektet avslutades i augusti 2020 och företaget Thnx, som är experter på att utveckla digitala produkter och tjänster, tar nu över spelet för marknadslansering, vidareutveckling och förvaltning. Produkten kommer drivas från dotterbolaget Exenze AB (tidigare Handla.io) som idag levererar framgångsrika digitala skattjakter för köpcentrum, mässhallar och andra spännande lokaler.