Gold Town Games lanserar spel i 16 nya länder
- december 22, 2020
- Allmänt
- Mikael Hansson
Med en ny version av spelet World Football Manager kan användare i nästan hela Europa ladda ner spelet som utvecklats av Skellefteåbaserade Gold Town Games.
Skellefteåföretaget Gold Town Games har under hösten fokuserat på vidareutvecklingen av W3XM-plattformen. Ett arbete som ger effekt i samtliga av bolagets produkter; WFM, World Hockey Manager och det, genom dotterbolaget Sideline Labs, kommande amerikanska fotbollsspelet. Ambitionen är att skapa en konkurrenskraftig plattform som möjliggör en effektiv produktion av framgångsrika managerspel.
World Football Manager är det första av spelen som får ett nytt designspråk, vars syfte är att öka spelets tillgänglighet för att förbättra användarnas spelupplevelse och engagemang.
– Vi vill ge användaren optimala förutsättningar till en rolig, utmanande och belönande spelupplevelse. Lyckas vi ökar vi retention (att bibehålla spelare, red:s kommentar), användarens speltid och i förlängningen våra intäkter, säger vd Pär Hultgren.
I den nya versionen introduceras den nya funktionen Season Pass där användaren spelar cupmatcher för att samla vinster och klättra i en prisstege. Hur belönande den blir bestämmer användaren, som dessutom när som helst under säsongen kan lösa en premiumbiljett som ger tillgång till än mer exklusiva priser.
I samband med uppdateringen öppnar Gold Town Games upp för flera nya nationella marknader med syftet att öka tillgången till viktig användardata, såsom kostnad per nedladdning och retention. Totalt tillkommer 16 nya länder och i samband med det, är World Football Manager lanserat i nästan hela Europa.
– Under första kvartalet 2021 kommer vi fortsätta arbetet med att uppdatera World Football Manager och förbereda spelet för en kommande global lansering, avslutar Pär Hultgren.
Fakta om Gold Town Games
Gold Town Games utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av vd Pär Hultgren med 16 medarbetare som producerar och publicerar World Hockey Manager, World Football Manager samt tillsammans med dotterbolaget Sideline Labs, ett kommande amerikansk fotbollsspel. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel.