Forskarnas AI-lösning ger snabbare e-handel
- september 16, 2020
- Allmänt
- Linus Stark
AI-teknik ger snabbare webbsidor, visar forskare från Umeå universitet. Nu lanserar de sin lösning för e-handel över hela världen.
I ett nystartat bolag och med stöd av universitetsnära inkubatorn Uminova Innovation söker bolaget ShimmerCat en global marknad för sin teknik som med artificiell teknik kan ge snabbare e-handel på internet.
När det nya webbprotokollet HTTP/2 lanserades under 2015 fanns det helt nya möjligheter att applicera artificiell intelligens och maskininlärning i protokollet. Två doktorander inom beräkningsvetenskap från Umeå universitet hade samtidigt en idé om hur affärer kunde skapas inom området.
– För all e-handel är det otroligt viktigt att kundupplevelsen är så bra som möjligt och här är laddningstiden för sajten en nyckel. Med HTTP/2 fanns det stora möjligheter att applicera AI och maskininlärning för att förbättra just laddningstiderna, berättar Ludvig Bohlin, ShimmerCats vd och en av medgrundarna.
– I och med denna möjlighet som uppstod så kändes det helt naturligt för oss att söka oss till Uminova Innovation och Startupprogrammet, säger Ludvig Bohlin.
De har siktat globalt från dag ett och på att attrahera kunder från hela världen.
Inkubator nära universitet
Umeå universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet är stora ägare av inkubatorn Uminova Innovation som därigenom har nära till att stötta forskare som vill kommersialisera forskningsresultat.
Uminova Innovations affärsutvecklare Fredrik Nyström började arbeta med ShimmerCat tidigt och han kommer ihåg vilken utmaning de hade.
– ShimmerCat var initialt spretiga i sin affärsmodell. Men de har lagt väldigt mycket tid på att verkligen förstå var deras applikation skulle kunna göra störst skillnad. Inom vilket segment finns kunderna, var gör deras lösning störst nytta? Det gör att de nu kan vara väldigt tydliga med sin produkt och vilken marknad de siktar på, berättar Fredrik Nyström.
– Vårt team hade haft både akademiska karriärer och yrkeserfarenheter som konsulter, men att bygga produkt och bolag var något helt nytt. Utmaningen var att ta en disruptiv (red: omstörtande) affärsidé till affärsnytta. Övergången från akademin till startupvärlden är både mindre och större än vad man tror. Utmaningen för oss var att validera affärsidén på marknaden på ett kostnadseffektivt sätt samt hela processen med att bygga ett bolag. Uminova Innovation har varit väldigt stöttande, fortsätter Ludvig Bohlin.
Värdefullt affärsstöd
Unden åren i inkubatorn har ShimmerCat haft stor hjälp av de verktyg och metoder som erbjuds.
– För oss har exponeringen och utbytet på olika event och workshops varit väldigt lärorikt och nyttigt. Att kunna få validera vår tjänst och mäta oss med andra bolag har ingjutit mod och energi i bolaget, då vi har sett att det finns ett stort intresse för vårt erbjudande, berättar Ludvig Bohlin.
Stödet från affärsutvecklarna har också varit värdefullt.
– Vi har hela tiden kunnat bolla högt och lågt med Fredrik Nyström och har hela tiden känt att vi har Uminova Innovation i ryggen. Genom Uminova har vi fått chansen att delta på event och investerarmöten som vi aldrig hade kunnat få till på egen hand, poängterar Ludvig Bohlin.
Teamet viktigt
För att lyckas som bolag är teamet otroligt viktigt och här lyfter Fredrik Nyström en av ShimmerCats främsta styrkor.
– Då deras lösning är så pass tekniktung har de från första början försökt bygga ett team med de absolut bästa kompetenserna. Flera av medarbetarna har doktorerat inom beräkningsteknik och teamet är utspritt över hela jordklotet. Det viktiga är inte att man sitter i samma fysiska rum utan att man har kompetenser som kompletterar och förstärker varandra, säger Fredrik Nyström.
Ted Bergner, affärskonsult på Uminova Innovation som har arbetat med ShimmerCat på senare tid, fyller i.
– De har ett starkt grundarteam med både en hög teknisk kompetens likväl som bra säljteknik och strategi för att nå framåt, säger Ted Bergner.
Komprimering av bilder
När nu ShimmerCat har lämnat inkubatorn går man en spännande framtid till mötes.
– Vi ska fortsätta växa som ett produktbolag med fokus på att utveckla ännu bättre användarupplevelser för e-handelns besökare. Vi sitter i flera spännande projekt inom hantering och komprimering av produktbilder. Till exempel så sitter vi tillsammans med Acne Studios i ett projekt för att optimera deras produktbilder, där målet är att minska bildens storlek så mycket som möjligt, samtidigt som vi bibehåller bildernas kvalité. På så sätt blir sajten mindre och snabbare utan att man kompromissar på besökarens upplevelse, berättar Ludvig Bohlin.
Fredrik Nyström ser stor potential för ShimmerCat.
– De har siktat globalt från dag ett och har haft ett fokus på att utveckla något som kan attrahera kunder från hela världen – inte bara lokalt eller nationellt. Det gör att potentialen och skalbarheten är stor, säger Fredrik Nyström.
– ShimmerCats lösning pinpointar ett problem som alla verksamma inom e-handel och digitala affärer stöter på för eller senare, så deras produkt gör verkligen stor nytta. Bara de får till rätt kunder och partnerskap har de stora möjligheter i framtiden, säger Ted Bergner.
– Bilder är trots allt e-handelns viktigaste tillgång och där vi ser stora behov av våra AI-tjänster när det kommer till att bibehålla hög bildkvalité trots komprimeringskrav i exempelvis mobiltelefoner. Vi ser med spänning på framtiden inom den växande e-handelsmarknaden. I nuläget har vi via hemsidan en kampanj där man som e-handel kan få testa produkten gratis i en free trial till exempel, berättar Ludvig Bohlin.
Text: Linus Stark.