Umeå och Skellefteå satsar på mötesindustrin
- januari 12, 2021
- Allmänt
- Mikael Hansson
Coronapandemin har ställt konferensindustrin inför nya utmaningar med snabb digitalisering. Umeå och Skellefteå tar krafttag för besöksnäring.
Coronapandemin har skjutit den globala mötesindustrin i sank och förändrat den i grunden. Den snabba digitaliseringen och restriktioner mot att resa kräver ny kunskap och nya mötesprodukter och affärsmodeller. Nu inleder destinationsbolagen Visit Umeå och Visit Skellefteå en utvecklingsresa tillsammans med sina mötesaktörer.
– Mötesindustrin står nu inför helt nya utmaningar med en snabb digitalisering och nya kundbehov samtidigt som de flesta anläggningar har reducerad personalstyrka i och med permitteringar och uppsägningar, säger Gabriella Hed Vall på Visit Umeå. Vi ser ett stort behov att stötta våra mötesaktörer i den utvecklingsresa som nu inletts och vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att göra resan mer effektiv och framgångsrik för alla involverade parter.
Visit Umeå och Visit Skellefteå har i samarbete med Region Västerbotten turism samlat information kring pandemins effekter på besöksnäringen i regionen med hjälp av enkäter som regelbundet skickats ut till företagen. Resultatet från dessa ger vid hand att företagen i vår region, precis som i andra delar av landet drabbats hårt av pandemin.
– Möten och konferenser är viktiga för att skapa nya nätverk, utbyta erfarenheter, kunskap och höja kompetens. De bidrar också till besöksnäringsföretagens välmående året runt, skapar efterfrågan på god infrastruktur och driver affärsutveckling och investeringar. Därmed är de otroligt viktiga för tillväxten och utvecklingen i Västerbotten, säger Cecilia Frank på Visit Skellefteå.
Utvecklingsprogrammet går under namnet Framtidens hållbara mötesstad och har som mål att utveckla ny kompetens och nya hållbara mötesprodukter och affärsmodeller.
Projektledare för programmet är Gabriella Hed Vall, Visit Umeå och Cecilia Frank, Visit Skellefteå.