Nya utbildningar för spelindustrin till norra Sverige
- januari 20, 2021
- Allmänt
- Mikael Hansson
Fem nya yrkesutbildningar med spelinriktning har beviljats inom Arctic Game Lab-regionen, tre av dem i Boden och två i Skellefteå.
Det är Myndigheten för yrkeshögskolan som beviljar utbildningsansökningar och för spelklustret Arctic Game Lab blev det alltså storvinst.
– Det pågår ett arbete inom Arctic Game Lab för att stärka spelbranschen i norra Sverige och då blir detta tillskott av nya spelutbildningar oerhört viktigt för branschens utveckling. Som det ser ut nu är kompetensförsörjningen en av de viktigaste pusselbitarna för att spelbranschen ska växa, säger Therese Mossberg, kommunikationsansvarig på Arctic Game Lab.
Totalt ansökte nio utbildningsanordnare om tillstånd att starta över fyrtio nya spelutbildningar i landet, varav endast tretton beviljades. Av dessa hamnar alltså nära 40 procent i Norrbotten och Västerbotten.
Snabbast tillväxt i norr
– Spelindustrin växer så det knakar och formligen skriker efter kompetens, samtidigt som allt fler andra branscher också börjar handplocka utvecklare och grafiker för sin egen digitalisering. Därför är det nu extremt roligt att Arctic Game Lab hjälpt oss att övertyga Myndigheten för yrkeshögskolan om att det är i Norrland som spelutvecklingsindustrin expanderar snabbast och därmed fått dem att förlägga ytterligare spelutbildningar till regionen, i mycket hård konkurrens med övriga landet, säger Per Myrén, grundare och utvecklingsansvarig på Changemaker Educations AB och Future Games.
I Skellefteå kommer Luleå tekniska universitet även att starta upp en ny tvåårig datorgrafikutbildning inriktad mot spel och film. Detta innebär att det nu kommer att vara möjligt att söka till inte mindre än nio olika spelutbildningar i Skellefteå.
– Totalt kommer snart över 500 studenter att kunna gå en spelutbildning på Campus Skellefteå, vilket gör staden till en guldgruva för spelindustrin, säger Magnus Johansson, Arctic Game Lab.
Vid Umeå universitet finns även ett stort antal program och kurser inom exempelvis datavetenskap, digital medieproduktion och människa-datorinteraktion som ger en ingång till arbete inom spelindustrin.