Användarcentrerad design är inte bara en metod – det är en strategi för att skapa hållbara, framgångsrika digitala produkter och tjänster. Denna kurs fokuserar på grunderna i vad användarcentrerad tjänstedesign innebär och vad det kan tillföra ditt företag. Kursen kombinerar föreläsningar med praktiska övningar för att påbörja din användarcentrerade utvecklingsresa för praktisk tillämpning i företaget.
Webbinarium 1 – fredag 25/4
Webbinarium 2 – fredag 9/5
Dag 1 – 25/4: Användarinsikter
Vi börjar med en introduktion till kursen och dess upplägg. Du får lära dig vad användarcentrerad tjänstedesign är och hur det kan gynna ditt företag. Vi går igenom The Double Diamond, en strukturerad och kreativ utvecklingsprocess, och gör en kort djupdykning i beteendedesign. Vi utforskar vanliga verktyg inom tjänstedesign för att samla in och analysera användarinsikter, samt hur vi kan använda en Customer Journey för att förstå och förbättra användarupplevelsen. Du kommer att få med dig en hemläxa till nästa träff.
Dag 2 – 9/5: Insikter till utveckling
Vi fortsätter med att omvandla insikter till utveckling och diskuterar hur vi går vidare från insiktsfasen. Vi använder problemformulering som ett verktyg och gör en kort djupdykning i samskapande och kreativa metoder för problemlösning. Vi introducerar prototyping som metod och går igenom upplägget för en Blueprint, en detaljerad karta över en tjänst och dess beståndsdelar. Slutligen diskuterar vi praktisk tillämpning av användarcentrerad tjänstedesign inom företaget.
Kursen innefattar även några inledande förberedelser samt självstudier efter de schemalagda workshopsen.
Anmälan stänger 2 veckor före kursstart. Sista anmälningsdag: 11/4
För små och medelstora företag upp till 250 anställda är är det kostnadsfritt att ta del av våra kurser och workshops om ert företag ansöker om försumbart stöd via Tillväxtverket.
För offentlig sektor är tjänsterna alltid kostnadsfria.
Anmäl intresse till kursen så hjälper vi dig.