Alphatron Medical Nordics utvecklar framtidens vårdlösningar

Patient använder självtestningskiosken Alviscan

Nu tas nästa steg mot att effektivisera vårdprocessen med hjälp av innovativ medicinteknik. I början av sommaren introducerade Alphatron Medical Nordics självtestningskiosken Alviscan, vilket är den första självtestningskiosken som integreras inom svensk hälso- och sjukvård. Västerbotten tar täten i utvecklingen av framtidens vård och självtestningskiosken har nu testats på flera vårdenheter i regionen.

Innovation för en mer effektiv vård

Alphatron Medical Nordics arbetar för att möta vårdens utmaningar genom utveckling av medicintekniska lösningar. Med självtestningskiosken Alviscan tar företaget ett viktigt steg mot en mer patientcentrerad vård i Sverige. Alviscan ger patienter möjlighet att självständigt mäta sina vitala parametrar inför ett vårdbesök. Genom att via egenvård kunna mäta blodtryck, puls, syresättning, temperatur, längd och vikt frigörs värdefull tid för vårdpersonal och vårdprocessen blir mer effektiv.

– Studier har visat att patienters delaktighet i vårdprocessen leder till ökad följsamhet, och detta är något som Alviscan möjliggör. Inom regionen strävar vi efter att främja innovation och genom att samarbeta med företag får vi chansen att testa och utvärdera ny teknik, säger Per Hallberg, avd. chef MT-FoU och representant för Region Västerbotten i Digital Impact North.

Under sommaren testades Alviscan för första gången i svensk hälso- och sjukvård på Backens hälsocentral i Umeå. Patienter och vårdpersonal har fått möjlighet att utvärdera hur kiosken fungerar i praktiken, vilket har resulterat i många positiva reaktioner. De regelbundna avstämningarna med patienter och personal har gett värdefull feedback och insikt om förbättringsmöjligheter.

– Vi ville undersöka om mätkiosken kunde öka patienternas delaktighet i vården och samtidigt göra nytta i verksamheten. Den utvärdering vi gjort visade att de flesta medarbetare tycker att mätkiosken passar in i vårdprocessen. Det finns förslag på olika vårdflöden där den fungerar bättre, beroende på patientgrupp. Mätresultaten upplevdes delvis tillförlitliga och jämförbara med traditionella mätningar som utförs av vårdpersonal och fler tester behövs för utvärdering. Mer effektivt skulle vara om värdena fördes direkt till journalen, berättar Matilda Dahlstrand, forskningssjuksköterska och distriktssköterska på Backens hälsocentral.

Efter  provuppställningen på Backens Hälsocentral har Alviscan testats på Cancercentrum vid Norrlands universitetssjukhus, kirurgmottagningen på Lycksele sjukhus och nu finns den på Hörnefors hälsocentral.

Patient använder självtestningskiosken Alviscan

Samverkan med Digital Impact North

Genom en dialog med Medicinsk teknik, forskning och utveckling (MT-FoU) vid Region Västerbotten fick Alphatron Medical Nordics kontakt med Digital Impact North, som blev en viktig samarbetspartner i projektet. Inom verksamhetsområdet Framtidens Hälsa har Digital Impact North kunnat bidra med rådgivning, nätverk och expertis.

– När vi träffade Alphatron vid årsskiftet var frågan vilka verksamheter som skulle ha mest nytta av detta, berättar Johan Skönevik, sjukhusingenjör på MT-FoU. I en förstudie 2021 hade vi kartlagt behov av egenmonitorering inom hela regionen genom workshop och dialogmöten, så vi visste många som var intresserade. Vi valde ut tre verksamheter för att få en spridning i användningsområden och alla var positiva och svarade direkt att man var intresserad. Även akutmottagningen på Lycksele sjukhus var intresserad, men hade inte förutsättningar i den lilla lokal man har. Vid öppet hus på Lycksele sjukhus fick vi kontakt med ännu en intressent, Hörnefors hälsocentral som blev den fjärde provuppställningen.

En central del i projektet har varit att optimera och anpassa självtestningskiosken till det svenska vårdbehovet. För att lyckas med det har arbetet bland annat innefattat att göra en konsultativ översyn, identifiera utmaningar och formulera frågeställningar. Experterna på Digital Impact North har fungerat som bollplank och rådgivare, bland annat i frågor kring säkerhet, datahantering och användarvänlighet. Annika Elmerstad, försäljningschef på Alphatron Medical Nordics, lyfter att det är viktigt med samverkan för att lyckas med innovationer. Satsningen på Alviscan är ett tydligt exempel på hur samarbete mellan teknikföretag, vårdgivare och innovationspartners som Digital Impact North kan driva utvecklingen framåt.

– Att arbeta med Region Västerbotten och Digital Impact North har gett oss insikter och stöd som varit avgörande för projektet. Det har varit otroligt värdefullt att få tillgång till så mycket kompetens och att kunna diskutera och tänka med andra personer, berättar Annika Elmerstad.

Västerbotten visar vägen för fler regioner

Region Västerbotten har länge arbetat med de unika utmaningar som finns inom glesbygdsmedicin, där avstånden mellan vårdgivare och patienter ofta är stora. Som en följd av detta har regionen lagt stor vikt vid digitala lösningar, och egenmonitorering har blivit en central del i arbetet med att förbättra vården och göra den mer tillgänglig för alla. Självtestningskiosken Alviscan har stor potential att vara en viktig del i utvecklingen av tillgång till egenvård och kan skapa stort värde både för vården och patienterna.

– Den här tekniken ligger helt i linje med vad vi sätter fokus på i regionens digitaliseringsstrategi om ökad grad av självservice och egenmonitorering, konstaterar Johan Skönevik. Västerbotten var pionjärer då vi 2005 började testa egenmonitorering på särskilda boenden i Skellefteå med läkare som gjorde rond och bedömning via videolänk1. Några år senare hade vi väskan för egenmonitorering på var och varannan sjukstuga i inlandet och hundratals patienter mätte på sig själva. På den tiden var jag inblandad i utveckling och support av systemet vilket gav mig många erfarenheter jag tog med mig till samtalen om Alviscan 20 år senare. Vitalparametrarna är desamma som då, men i en mer användarvänlig produkt för mätning.

– Region Västerbotten var först ut med att testa Alviscan, nu ser vi ett stort intresse från fler aktörer som vill ansluta sig, säger Annika Elmerstad.

Nästa steg i projektet är att bredda implementeringen till fler vårdenheter och i fler regioner. Med Västerbotten som föregångare är målet att skapa en vård där digital teknik förbättrar både effektivitet och patientupplevelse – och samtidigt lägger grunden för framtidens patientcentrerade vård.