Så kan AI utveckla mediebranschen, enligt Umeåföretagare

Rickard Lönneborg
Rickard Lönneborg, vd för Codemill i Umeå, menar att AI behövs för att utveckla den internationella mediebranschen. Foto: Codemill.

Artificiell intelligens ger stora möjligheter för mediebranschen att utvecklas, menar Rickard Lönneborg, vd för Codemill från Umeå. Företaget tillhör de världsledande inom sin sektor.

Det är i en artikel i magasinet Broadcast som Rickard Lönneborg utvecklar sina tankar om hur AI kan utveckla medieföretagen.

”Nästan varje process, från att filma till distribution, har manuella element som är arbetskrävande men ofta repeterbara. Det innebär att det finns en enorm potential för AI att göra det mer effektivt, vilket frigör tid för människor att fokusera på att vara kreativa”, skriver Rickard Lönneborg, Codemill.

Men han betonar att det finns ett stort behov av AI-verktyg specifikt utvecklade för arbetsflöden inom media, bland annat för att bli bättre på att träna algoritmerna före publicering av material och för AI att kunna utvecklas direkt vid liveproduktion.

Läs hela artikeln Rise of the Machines: AI in Media av Rickard Lönneborg.

Umeå en bas för internationella Codemill

Codemills kunder är alltifrån startups till Hollywoodstudios, mediejättar och medicinteknikföretag, men basen är i Umeå, med många medarbetare som är utbildade vid Umeå universitet. Själv är Rickard Lönneborg utbildad vid Civilingenjörsprogrammet för teknisk datavetenskap.

I en intervju på Umeå universitets webb, berättar Rickard Lönneborg om Umeå som en bra plats att vara på i livet, både som student och företagare. Med universitetet som motor i utvecklingen präglas Umeå av öppenhet, tycker han.

Läs hela intervjun, Rickard leder ett växande it-företag, på Umeå universitets webb.