Creative U från Umeå en av Sveriges bästa affärsidéer

Victor Hillebjörk och Ida Hillebjörk
Victor Hillebjörk och Ida Hillebjörk ligger bakom Creative U som är en av de 20 främsta affärsidéerna inom Venture Cup IDEA-tävling 2020.

En av Sveriges bästa nya affärsidéer har Victor Hillebjörk och Ida Hillebjörk från Umeå tagit fram, enligt entreprenörstävlingen Venture Cup.

Venture Cup presenterar nu årets Topp20-lista i den nationella IDEA tävlingen. Av dessa 20 vinnare har Region Nord inom Venture Cup bidragit med fem vinnare.

Kreativt skapande kommer att bli en av de viktigaste uppgifterna i arbetslivet när artificiell intelligens i framtiden stöper om vår arbetsmarknad, menar entreprenörerna Victor Hillebjörk och Ida Hillebjörk som tagit fram en nya affärsidé just för att främja kreativitet.

Skapa själv

Med en idé som inte kan ligga mer rätt i tiden tar Creative U avstamp i Do-it-Yourself-sfären (DIY) och levererar en tjänst som de hoppas ska kunna hjälpa människor att uppnå sin fulla kreativa potential.

Duon Ida Hillebjörk och Victor Hillebjörk är djupt övertygade om att kreativitet ligger i människans natur. Med sin DIY-kanal på Youtube vill de nu ta det till nästa nivå genom att inte bara förse DIY-intresserade med instruktioner utan ovanpå detta även erbjuda ett startkit som ger tittaren fysiskt material för att skapa det de ser. I en framtid som spås ha hög efterfrågan på kreativitet vill de båda främja att aktivt testa någonting nytt och kreativt.

– Idén ligger rätt i tiden på fler än ett sätt. Edutainment utgör en allt större del av innehållet på YouTube. För 66 procent av alla människor globalt är video toppvalet när man ska lära sig något nytt. “How-to videos” har blivit ett enormt fenomen och vår “DIY-kanal” (Do It Yourself) krokar rakt in i detta, säger Victor Hillebjörk på Creative U.

Efter att personer sett en DIY-video ska de inte behöva anskaffa materialet som krävs för att genomföra projektet på egen hand, utan Creative U ska leverera det som krävs antingen via styckvisa köp eller prenumeration. Detta eliminerar en mellanhand som Creative U hoppas låser upp kundens inre kreativa potential.

Duon har bred erfarenhet inom entreprenörskap och kreativt skapande. Victor Hillebjörk har tidigare arbetat 10+ år som egenföretagare inom marknadsföring, bland annat med varumärken som Coca-Cola, SJ och Svenska Fotbollförbundet. Han har också genomfört många egna kreativitetsrelaterade projekt, till exempel startat en crowdfundad musikfestival och rest i ett tiny house och sökt Europas mest kreativa människor.

Ida Hillebjörk har drivit både egna butiker och e-handel i flera år. Senast en butik/e-handel med lokal design och hantverk där en stor del av sortimentet byggde på egna produkter som hon designat själv.Victor och Ida ser vinsten i Venture Cup som en bra lektion i affärsutveckling. Att få koka ner sin idé och konkretisera har varit ett värdefullt moment i utvecklingen av företaget. Affärsmodellen är anpassad för likaväl internationell expansion som samarbeten med bland annat skolor, digitala verktyg, barnlekar och barnböcker. Det handlar om edutainment.

Övriga vinnare

Övriga fyra vinnare från Region Nord är Booki, Containing Greens, eSat och Nomi.

Venture Cup

Venture Cup IDEA är en tävling för entreprenörer med idéer i ett tidigt skede, för den som vill ta sin affärsidé till nästa nivå. Genom att delta i Venture Cup IDEA får du deltagarna återkoppling på sina idéer, marknadsföring genom Venture Cup och tillgång till ett stort nätverk av personer från näringslivet.