Adlede bakom ny digital annonsplattform åt danska mediehus

Bild på Mona Forsman, teamleder på företaget Adlede
– Vi säkerställer att annonsörerna endast visas i de sammanhang de önskar för att stärka varumärket och skapa effekt. Detta stärker utgivarnas förutsättningar och i förlängningen läsarna, som fortsatt får tillgång till kvalitetsjournalistik utan att betala med personlig information, säger Mona Forsman, Adlede.

Umeå-företaget Adlede har i samarbete med andra IT-företag och flera danska mediehus utvecklat en ny digital annonsplattform som nu tar upp kampen med Google och Facebook.
– Vår lösning placerar annonserna i en lämplig kontext som väcker läsarens nyfikenhet för annonsen, säger Mona Forsman, Teamleader på Adlede.

Flera stora danska mediehus har gått samman för att utveckla en ny digital annonsplattform i samarbete med bl. a Umeå-företaget Adlede, ett avknoppningsbolag från Codemill, grundat vid Institutionen för datavetenskap på Umeå universitet.

Plattformen baseras på AI-driven annonsteknik som skapar räckvidd, självständighet och kvalitet vilket ger ett starkt alternativ i en föränderlig annonsmarknad.

Önskade sammanhang

 – Vi säkerställer att annonsörerna endast visas i de sammanhang de önskar för att stärka varumärket och skapa effekt. Detta stärker utgivarnas förutsättningar och i förlängningen läsarna, som fortsatt får tillgång till kvalitetsjournalistik utan att betala med personlig information, säger Mona Forsman, Adlede.

Den digitala plattformen är utvecklad genom teknik tillhandahållen av Xandr, Nexta.io och Adnami. Umeå-företaget Adledes expertis och erfarenhet inom kontextuell annonsering finns inbyggt i systemet.

–  Våra lösningar erbjuder ett alternativ till traditionell cookie-baserad annonsering. Annonseringen kan ske utan tredjeparts-data, och behovet av att spåra läsarnas beteende på internet minskar vilket är en stor vinst för den personliga integriteten.

Ägs av utgivarna

Den digitala annonsplattformen ägs gemensamt av flera danska mediahus som TV 2, JP / Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier och Sjællandske Medier. Varje medlem ansvarar fortfarande för sina säljaktiviteter men kvalitet och öppna data inom samarbetet är A och O. Företagen delar också på utgifterna för tekniken.

– Det innebär att vi kan erbjuda ett riktigt starkt alternativ till Facebook och Google. Vår annonslösning når mer än 90 procent av den danska befolkningen över 15 år, säger Kenneth Brenøe, chef för digital försäljning och digital annonsutveckling på TV 2 i Danmark, samt ordförande för samarbetet.

FAKTA ADLEDE
Adlede är en avknoppning från IT-företaget Codemill, grundat vid institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet. Adlede erbjuder ett annonssystem baserat på AI och maskininlärning. Företaget har ett pågående samarbete med IKEA för att på ett effektivt sätt ta ställning till viktiga samhällsfrågor som klimat, HBTQ och jämställdhet. IKEAs digitala annonser visas endast på utvalda artiklar hos välkända publicister.