Zordix tar in 40 miljoner i nyemission

Matti Larsson, vd Zordix.
Matti Larsson, vd Zordix.

Intresset för spelbolaget Zordix nyemission blev mycket stort när nya aktier släpptes i bolaget. Företrädesemissionen övertecknades med 224 procent och Zordix tar därmed in 39,4 miljoner kronor.

– Intresset har varit stort för vår nyemission och det är glädjande både att se att så många befintliga ägare har tecknat sig och att vi även har lyckats säkra nya långsiktiga ägare. Nu ser vi med tillförsikt fram emot nästa steg i vår utveckling, säger Matti Larsson, vd för Zordix.

Genom företrädesemissionen tillförs bolaget cirka 45,5 miljoner kronor, från den summan ska dock räknas bort emissionskostnader, vilka uppgår till cirka 6,1 miljoner, kvar återstår alltså 39,4 miljoner till kassan.

Syftet med företrädesemissionen är främst att finansiera uppköp av andra bolag och speltitlar, samt investeringar i egna spel inom ramen för Zordix förlagsverksamhet.

De nära 40 miljoner som Zordix finansieras med kommer till 60 procent att användas till uppköp av andra spelbolag. 20 procent går till investeringar i egna spel och varumärken medan 20 procent öronmärks för övrigt rörelsekapital.

Om Zordix

Zordix är en multinationell spelutvecklare och förläggare med huvudkontor i Umeå, vars affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Förvärv av andra bolag, långsiktiga investeringar i egna IP:n och satsningar inom ramen för den egna förlagsverksamheten är huvudingredienserna i Zordix tillväxtstrategi. Gruppen som helhet har under en 25-årsperiod medverkat till över 60 lanserade spel på en världsmarknad och består idag av tre studios som utvecklar spel under egna varumärken och ett eget förlag. Zordix Racing utvecklar ny teknik och nya spel i ett projekt med arbetsnamnet Thunder. Dimfrost Studio utvecklar nordisk fantasy i Bramble: The Mountain King. Invictus Games arbetar på ett antal nya projekt varav racingdelen till nästa spel i serien Flåklypa Grand Prix är ett. Zordix Publishing förlägger spel utvecklade av mindre studior och hjälper dem lansera sina titlar globalt.