Algoryx får internationell finansiering från spelbranschen

Founders of Algoryx Simulations, Martin Servin, Claude Lacoursière, Kenneth Bodin and Anders Backman. Image: Johanna Liljedahl.
Founders of Algoryx Simulations, Martin Servin, Claude Lacoursière, Kenneth Bodin and Anders Backman. Image: Johanna Liljedahl.

Algoryx Simulations lyfter in sin teknik för simuleringar till Unreal Engine, en spelmotor utvecklad av Epic Games. Nu belönas Umeåföretaget med en miljon kronor från Epic Games.

Algoryx uppmärksammas inom den internationella satsningen Epic MegaGrant. Umeåföretaget får en miljon kronor som delfinansiering för att integrera sin mjukvara för fysiksimuleringar i spelmotorn Unreal Engine.

Unreal Engine ligger till grund för många storsäljare inom spelvärlden, bland annat Fortnite och Mojang Studios version av Minecraft Dungeons.

Nu vill Epic Games, ägarna till Unreal Engine, ge fler utvecklare möjlighet att använda spelmotorn, också i andra branscher än spelindustrin. Epic Games har därför lanserat det finansiella programmet Epic MegaGrants. Det handlar om 100 miljoner dollar, närmare en miljard kronor, som avsatts för att stödja spelutvecklare, företag och utvecklare av mjukvaruprogram.

Satsar en miljon kronor

Epic Games investering i Algoryx uppgår till 100 000 dollar, närmare en miljon kronor, och ska användas för att delfinansiera den integration av fysiksimuleringsmotorn AGX Dynamics som Algoryx gör i Unreal. AGX Dynamics används som ett kraftfullt stöd för ingenjörer och andra som behöver skapa avancerade simuleringar av exempelvis maskiner, motorer, robotar eller delar till dessa.

Med en koppling till Unreal Engine kommer grafiken i simuleringarna att bli mycket mer verklighetstroget, något som ger användarna större möjlighet att se hur de produkter och processer de utvecklar kommer att se ut.

– Det här gör att vi nu behöver mer folk som är bra på grafikprogrammering, i och med att vi nu kan få nära fotorealism, säger Kenneth Bodin, vd för Algoryx.

Hög fotorealism

Epic Games har nyligen släppt en första förhandsvisning av nästa generation av spelmotorn, Unreal Engine 5. Ett av målen är att kunna erbjuda hög fotorealism i nivå med vad som visas på bio eller för den delen vad vi ser i verkliga livet och ge verktyg för utvecklare att ta det till sin bransch.

– Genom Epic MegaGrants stöder vi utvecklare och programmerare på en aldrig tidigare skådad nivå, vilket ger möjlighet för begåvade team att förverkliga sina konstnärliga och tekniska ambitioner, säger Marc Petit, General Manager, Unreal Engine, Epic Games på Unreal Engines webb.

Algoryx fysiksimulering AGX Dynamics finns redan ute på marknaden, bland annat som en del i ABB RobotStudio, vilket ger de automationsingenjörer som gör off-line programmering i RobotStudio tillgång till högklassig fysiksimulering av transportband, materialhantering och virtuell verklighet.

– Med koppling också till Unreal Engine kommer ingenjörer och programmerare att få simuleringar med än högre trovärdighet, inte minst för att generera data för maskininlärning och AI, säger Kennth Bodin.