Digitalt dörrlås vinner tävling för entreprenörer

Joachim Ljungquist, driver tillsammans med Fredric Edin och Peter Olausson bolaget bakom idén till digital lås. 100 000 kronor i vinst och en biljett till Sverigefinalen ger deras arbete i Venture Cup Nords tävling.
Joachim Ljungquist, driver tillsammans med Fredric Edin och Peter Olausson bolaget bakom idén till digital lås. 100 000 kronor i vinst och en biljett till Sverigefinalen ger deras arbete i Venture Cup Nords tävling.

En produkt för digitala lås och digitala nycklar tog hem två av kategorierna i tävlingen Venture Cup Nord Regionfinal 2020.

Genom att kombinera olika teknologier har HomeAxess skapat en teknisk lösning unik till sitt slag på marknaden. Med sitt starka team, tydliga affärsmodell och skalbarhet vann de två av priserna, Best Traction och Game Changer, under vårens Regionfinal i Venture Cup Nord.

Med flera tidigare erfarenheter från att driva eget, började det diskuteras i teamet bakom HomeAxess kring hur de skulle kunna höja standarden för hyreslägenheter. Efter några veckor av brainstorming föddes idén till HomeAxess – en affärsidé som ska spara både tid och pengar för fastighetsägare, samtidigt som den ökar både intäkter och fastighetsvärde. Efter att ha involverat ett teknikföretag bildades bolaget.

– En vinst i Venture Cup är väldigt betydande för verifiering av vårt affärscase utanför den insatta kundgruppen. Vi kommer att vara i behov av ett mindre kapital från extern investerare, och publicitet via Venture Cup är en bra väg att nå ut, menar Joachim Ljungquist, som tillsammans med Fredric Edin och Peter Olausson driver bolaget bakom idén.

Unik plattform

– HomeAxess erbjuder bostadsföretag en unik plattform och totallösning bestående av digitala lås, låsspecifika algoritmer för accesskontroll, distribution av digitala nycklar samt nyckelkvittens med BankID, förklarar teamet bakom HomeAxess.

Under Regionfinalen prisades HomeAxess både för sin tydliga lokalisering av kunden, för att de i ett tidigt skede vågat sälja och lyckats marknadsföra sig själva samt för dess innovativa karaktär med stor potential att låsa upp en stor marknad. Med en total vinstsumma på 100 000 kronor och en direktbiljett till Sverigefinalen, fortsätter nu teamet att sikta framåt. Närmast väntar att ta in ett mindre kapital för utveckling av webbapplikationen.