Rankone vill bygga världens främsta spelcommunity

Josef Karlsson, Johan Tjäder och Arvid Sandström är grundare av Rankone.
Josef Karlsson, Johan Tjäder och Arvid Sandström är grundare av Rankone.

Umeå-baserade Rankone bygger ett globalt community baserat på kärleken till tv- och datorspel. Första etappen är att nå en miljon användare.

En miljon användare kan låta mycket men det långsiktiga målet är betydligt ambitiösare, enligt initiativtagarna.

– Vårt mål är att bygga världens främsta sociala plattform för spelare. Det var något vi själva kände att vi saknade – och något vi nu varje dag jobbar för att uppnå, säger Johan Tjäder.

Bygger global spelplattform

Johan Tjäder är tillsammans med Josef Karlsson och Arvid Sandström grundare till det nystartade spelcommunityt Rankone. De tre tror verkligen på sin idé. För drygt 1,5 år sedan sade de upp sig från sina jobb och bestämde sig för att satsa allt. De Umeå-baserade utvecklarna vill göra ett försök att låta spelarna själva ta kontrollen över var de samlar sina minnen, upplevelser och troféer. Syftet är att bygga en social plattform där framtidens spelare tillsammans bygger en gemenskap grundad i kärleken till mediet.

Rankone ska fokusera på det som är mest relevant: Spelandet. Grundarna bakom plattformen tröttnade på att behöva leta reda på sina vänner varje gång de köpte en ny konsol eller signade upp för en ny tjänst. De insåg att deras vänlistor satt gisslan hos ett fåtal stora spelföretag. Och det är just därför det finns 2,5 miljarder spelare världen över – men ingen självklar, digital mötesplats för alla. Tills nu.

Mångfald bland användarna

Rankone befinner sig fortfarande i startgroparna, men communityt har redan börjat växa organiskt. I skrivande stund finns till exempel 800 streamers registrerade hos Rankone och det totala användarantalet växer i allt högre takt.

Mångfalden i communityt är också den anmärkningsvärd, med ungefär 100 länder representerade, ett ålderspann mellan 12-65 och ungefär en fjärdedel kvinnliga användare.

För tillfället är målet att hitta investerare för att kunna skala upp utvecklingen av plattformen och få in den första miljonen användare. Utifrån nuvarande tillväxttakt är det något de tror sig kunna uppnå inom två år. Arbetet har gått fort och lanseringen skedde efter bara en månads arbete.

– Vi ville lansera Rankone så fort det bara gick. Sedan rullar vi ut nya features i en slags växelverkan med användarna. Vi skapar det de behöver – och får på så sätt ett community styrt av användare och beteenden, berättar Arvid Sandström.